MAKLUMAN

INFAK/ WAKAF BANGUNAN DARUSSYIFA' JASIN

Infakkan sebahagian daripada harta anda untuk diwakafkan kepada pembelian bangunan Darussyifa' Jasin sebanyak 3000 kaki persegi dengan harga RM50.00 sekaki persegi.

Hubungi bendahari Ustaz Azrul di talian 0104252580 atau akaun
Bank Islam 04-033-02-027914-3

01 April 2012

ANDA BERTANYA ,TUAN GURU MENJAWAB


Apakah cara-cara yang disarankan oleh syarak, supaya manusia boleh menghindar atau mengubati penyakit-penyakit yang disebabkan oleh Makhluk Halus. Apakah saranan atau petunjuk dari Rasulullah?

Jawapan
Bertiti tolak daripada penjelasan al-Quran yang menyebut tentang makhluk halus yang boleh membawa kemudaratan kepada manusia, kerana manusia adalah musuh mereka. Apabila sudah hidup bermusuhan maka berbagai masalah dalam masyarakat manusia.
Islam sebagai agama yang syumul telah mengajar manusia berbagai ilmu yang termasuk ilmu untuk menghindarkan diri dari gangguan makhluk halus sebagaimana yang terdapat dalam al-Quran khasnya terdapat 3 surah yang terakhir iaitu al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Naas.
A'isyah rha menyatakan bahawa Rasullulah s.a.w telah mengajar iaitu apabila kita hendak tidur, bacalah ketiga-tiga surah ini dalam keadaan berdoa, selepas itu sapulah dengan kedua-dua tangan itu keseluruh badan sebagai suatu permohonan perlindungan daripada Allah S.W.T.
Surah al-Ikhlas memberi mesej bahawa kita hendaklah membulatkan keimanan kepada Allah Yang Esa tanpa sebarang keraguan dan kepada Allah tempat memohon segala pertolongan.
Manakala Surah al-Falaq, kita memohon perlindungan daripada Allah Yang Mengatur semua makhluk, supaya dihindari semua kejahatan makhluk-Nya, sama ada kejahatan berlaku sewaktu kegelapan malam dan kejahatan tukang sihir yang meniup dengan air ludahnya serta daripada orang yang dengki.
Surah an-Nas pula, kita memohon perlindungan dari kejahatan bisikan syaitan yang mengajak manusia melakukan berbagai angkara untuk melakukan perkara yang tidak diizinkan Allah.
Ketiga-tiga surah ini digunakan untuk menghindari atau mengubati manusia yang terkena perbuatan makhluk halus.
Dalam sebuah hadis sahih, Nabi Muhammad s.a.w, pernah cuba disihir oleh seorang Yahudi yang bernama Labeed bin al-A'sam, Jibril a.s datang mengajar Nabi bagaimana henda menghindar dan mengubati sihir tersebut maka al-muawwizat (tiga surah tadi) dijadikan amalan atau bacaan. Antaranya, amalkanlah ayatul Kursi dan seagainya.
Jelas, bahawa Islam mempunyai cara untuk mengatasi masalah yang saudara sebutkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan