MAKLUMAN

INFAK/ WAKAF BANGUNAN DARUSSYIFA' JASIN

Infakkan sebahagian daripada harta anda untuk diwakafkan kepada pembelian bangunan Darussyifa' Jasin sebanyak 3000 kaki persegi dengan harga RM50.00 sekaki persegi.

Hubungi bendahari Ustaz Azrul di talian 0104252580 atau akaun
Bank Islam 04-033-02-027914-3

24 Disember 2012

MAKLUMAN UNTUK PERAWAT BERTUGAS HARI INI


Pusat Rawatan Darussyifa' Jasin akan dibuka seperti biasa hari ini (24 Disember 2012 - jam 7.30 - 10.30 malam). Memandangkan pesakit semakin ramai maka adalah diharapkan perawat bertugas dapat hadir lebih awal supaya aktiviti bacaan Yasin dan zikir dapat diadakan lebih awal iaitu selesai sahaja solat Maghrib.Ianya bertujuan untuk menjimatkan masa dan juga tempih menunggu bagi pesakit yang datang awal..

Sementara itu diingatkan kepada pesakit supaya tidak membawa anak-anak kecil untuk mengelakkan gangguan serta kosentrasi kepada perawat semasa merawat melainkan anak-anak yang dibawa ke pusat rawatan untuk dirawat. Kerjasama daripada semua adalah amat diharapkan.

Terima kasih.

Pengerusi Darussyifa Cawangan Jasin.

PENTINGNYA TIDUR APABILA MENGANTUK


Pentingnya Tidur Apabila Mata Mengantuk
 “Jika salah seorang di antara kamu berasa mengantuk, hendaklah kamu tidur sehingga hilang rasa mengantuknya. Jika seseorang bersembahyang ketika mengantuk bermungkinan dia membaca istighfar sedangkan sebenarnya dia sedang mencaci dirinya sendiri.”Dalam sebuah hadis disebutkan tentang kisah Abu Darda’ yang, di antaranya, tidak mahu tidur malam kerana ingin melakukan ibadah. Salman, sahabatnya, telah menegurnya dengan berkata: 
“Tuhanmu ada hak ke atasmu, badanmu ada hak ke atasmu dan isterimu ada hak ke atasmu. Berikan kepada semua ini haknya.” Ketika Nabi mendengar perkataan Salman, Baginda berkata: “Benarlah Salman.” (Bukhari) Dalam hadis yang lain diceritakan bahawa Baginda Nabi telah memasuki Masjid dan ternampak seutas tali yang merentangi dua tiang. Selepas bertanya, Baginda diberitahu bahawa tali itu adalah kepunyaan Zainab agar dia dapat berpaut kepadanya ketika keletihan melakukan sembahyang. Nabi pun terus mengeluarkan arahan:
 “Buka tali ini! Hendaklah salah seorang di antara kamu bersembahyang ketika dirinya cergas, dan ketika sudah mengantuk hendaklah tidur.” (Bukhari-Muslim)Semua ini menunjukkan bahawa Islam amat mementingkan produktiviti yang berkualiti dalam setiap amalan. Ia juga menampakkan tentang perkaitan di antara produktiviti dan kualiti dengan tahap kecergasan diri seseorang.Tidur siang pernah dianggap sebagai salah satu tanda kemalasan. Islam menganggapnya sebagai suatu kebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihan dengannya.Di dalam kitab ‘Misykatul Masabih’ disebutkan tentang salah satu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi: “Tidur yang sedikit di waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji. Rasulullah ada melakukannya.”
 Imam Al Ghazali di dalam kitab ‘Ihya Ulumuddin’ telah berkata:
 “Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum gelincir matahari untuk solat zohor.”
wallahu a’lam

16 Disember 2012

Sila Click Maps untuk cari lokasi Darussyifa' Cawangan Jasin


Anda yang nak cari Pusat Rawatan Islam Darussyifa' Jasin,sila click maps
Gosur Maps
Darussyifa' Jasin
Explore maps, plan routes, search addresses and find nearby places. Find street views and satellite photos. All what you need in just one place!

15 Disember 2012

MAJLIS SILATURRAHIM PERAWAT DARUSSYIFA' CAW. JASIN

PERAWAT-PERAWAT DARUSSYIFA' JASIN

Adalah dimaklumkan bahawa Darussyifa' Cawangan Jasin akan mengadakan majlis silaturrahim dikalangan perawat-perawat Darussyifa' Jasin  pada ketetapan seperti berikut :

Tarikh      :  28 Disember 2012
Tempat    :  Medan Ikan Bakar Saba Aur Muar
Jumlah ahli  :  34 orang
Masa       :  Berhimpun di kompleks Guru Jasin dan bertolak jam 6.15 petang.

Tentatif  ;

6.00 petang - berhimpun di kompleks Guru Jasin
6.15 petang - bertolak ke Saba Aur Muar
7.05 malam - Solat maghrib berjemaah
7.25 malam - Ucapan aluan pengerusi
7.35 malam - Ucapan Penasihat Darussyifa' Jasin  - Ust Faisol Sheikh Mohamad
8.00 malam - jamuan makan

Jangan ada dikalangan ahli yang menguzurkan diri kerana kedatangan adalah wajib !

BENARKAH RASULULLAH TIDAK PERNAH MENGUBAT ORANG YANG SAKIT?


Saya mendengar seorang penceramah mengulas sebuah hadis bahawa Rasulullah s.a.w., pernah dibawa kepadanya seorang pesakit meminta diubati. Rasulullah tidak mengubatinya, sebaliknya pesakit itu dirujuk kepada pengubat lain.
Kata penceramah itu Rasulullah tidak mengubatkan pesakit. Oleh itu bagaimana kita hendak kaitkan ilmu perubatan Islam dengan menggunakan ayat-ayat al-Quran sedangkan Nabi tidak melakukannya? Mohon penjelasan

Jawapan

Hadis yang dirujukkan penceramah tersebut adalah betul. Ia adalah hadis sahih diriwayatkan oleh Imam Muslim yang didapati dalam banyak kitab seperti Sahih Muslim dan Zaadul Ma’ad oleh Ibnul Qayyim dalam juzuk kelima.
Hadis sepenuhnya bermaksud begini:
Disebut lbnu Syihab az-Zukhri katanya; seorang lelaki telah dipatuk ular berbisa lalu dibawa kepada Rasulullah s.a.w., sengatan ular ini amat serius, lelaki itu berada di dalam sangat kritikal. Lalu Nabi bertanya kepada sahabat, apakah ada orang yang mahir mengubati bisa ular. Sahabat memberitahunya, ada, iaitu Aalu Hazmin, mereka terkenal dengan ilmu pengubatan ini. Nabi bertanya siapakah nama pengubat yang terbaik itu, lalu mereka menjawab ‘Ammarah Ibnu Hazmin. Pesakit ini dibawa berjumpa dengan ‘Ammarah, tetapi beliau enggan mengubatkannya. Lalu pesakit ini dibawa berjumpa Rasulullah s.a.w. semula.
Nabi bertanya ‘Ammarah mengapa beliau enggan merawat. Jawabnya, saya telah memeluk agama Is­lam dan saya Mendengar Rasulullah s.a.w. melarang jampi mantera untuk rawatan. Lalu Rasulullah s.a.w. berkata kepada beliau, bukan semua jampi mantera diharamkan. Ada yang boleh diamalkan jika tiada dalam jampi itu perkataan yang syirik. “Nabi menyuruh ‘Ammarah membaca jampi yang ada padanya untuk rawatan bisa tersebut. Selepas mendengarnya, Nabi membenarkan ‘Ammarah membacanya untuk tujuan pengubatan. Lalu beliau melakukannya dan pesakit itu sembuh dengan izin Allah SWT”

RAWATAN DI PUSAT RAWATAN DARUSSYIFA' CAW JASIN DIBUKA SEPERTI BIASA

Assalamualaikum.

Kepada anda yang budiman,Pusat Rawatan Islam Darussyifa' Cawangan Jasin dibuka seperti biasa setiap Isnin dan Khamis malam bermula selepas solat Maghrib. Anda yang memerlukan rawatan sila berkunjung ke Pusat rawatan tersebut.
harap maklum.

Anak Ustaz Harun Din kena tahan?

Macam2 cara dorang nak menipu zaman sekarang. Pula tu menipu menggunakan nama tokoh2 terkenal. Buatnya ada orang terpedaya dan tahu benda neh merupakan satu penipuan tak pasal2 merosakkan nama baik tokoh tersebut. Apa pun tak boleh la dorang neh. Menyusahkan orang je. Pui.



Auta seorang lelaki yang menyamar anak kepada pengamal perubatan Islam terkenal, Datuk Dr Haron Din dan kononnya dia mahir dalam ilmu perubatan Islam terbongkar apabila dia dicekup polis, malam kelmarin. 

Lelaki berusia 28 tahun itu yang aktif memperdaya golongan kaya sekitar bandar raya ini dan Klang sejak tahun lalu ditahan sepasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Selatan kira-kira jam 9.30 malam kelmarin. Dia ditahan di rumah seorang mangsanya di Seksyen 13, di sini, selepas mangsa terbabit berpakat dengan polis. 
Polis menahan lelaki itu berikutan waran tangkap dikeluarkan ke atasnya oleh Mahkamah Majistret Klang kerana gagal hadir perbicaraan bersabit kes penipuan seorang ahli perniagaan bergelar Datuk yang dianggarkan berjumlah lebih RM300,000. 
Sebelum penahanan suspek, mangsa yang mahu dikenali sebagai Tina, 46, menunggu kedatangan lelaki itu yang mahu menjual batu azimat dinamakan ‘batu petir’.-BH-

Kepada mereka2 yang pernah tertipu dengan lelaki di atas mohon tampil bagi membantu siasatan polis. Semakin banyak kes penipuan yang melibatkan dia terbongkar semakin lama la dia kat dalam tue. 

Dalam masa yang sama jika ada sesiapa yang dah terpedaya dengan lelaki tersebut atas nama "anak ustaz haron din" moga2 ini dapat memberikan pencerahan kepada korang. Bukan apa.. takut2 dorang termaki ustaz haron din pula. Padahal takde kaitan pun.

18 November 2012

MERAWAT BERSAMA DARUSSYIFA' PUSAT DI BEMBAN MELAKA

Perawat-perawat Darussyifa' Jasin,anda dijemput  ke majlis bacaan Yasin dan zikir di Bemban malam ini (18.11.2012) bersama denga perawat-perawat Darussyifa' Pusat - Bangi.
Sila berhimpun distesen minyak Petronas Bemban jam 6.15 petang.

Harap ambil perhatian.

12 November 2012

AWAL MUHARRAM

UNTUK MAKLUMAN SEMUA..
Pusat Rawatan Darussyifa Jasin akan ditutup sehari pada hari Khamis,15/11/2012.Sempena sambutan Awal Muharram.Selamat Menyambut Tahun baru Hijrah 1434.Semoga tahun ini lebih baik dari tahun lepas.

25 Oktober 2012

SELAMAT KEMBALI KE TANAH AIR



Team Darusyifa' Jasin mengucapkan selamat kembali ke tanah air kepada Tuan Haji Nordin yang telah melakukan lawatan dan ziarah ke Baitul Maqdis Palestin. Beliau telah kembali ke tanah air dengan selamat pada 23 Oktober lepas. Semoga beliau diberikan kekuatan untuk terus membantu Darussyifa' Jasin.

PUSAT RAWATAN DARUSSYIFA' JASIN DITUTUP SEHARI PADA 25 OKT 2012

Assalamualaikum.

Makluman kepada semua pembaca,Pusat Rawatan Darussyifa' Jasin ditutup sehari pada 25 Okt 2012 sempena sambutan Iduladha. Pusat Rawatan tersebut akan dibuka semula pada hari Isnin ini bersamaan
29 Okt 2012.

Harap Maklum. Terima Kasih

21 Oktober 2012

Bagaimana untuk mengatasi dan membuang bahan-bahan yang disyaki bahan sihir yang ditabur?



Soalan
Di pejabat saya, acap kali berlaku kecoh bila didapati benda-benda pelik ditaburkan di pintu pejabat bos kami, seperti kemenyan, beras kunyit, kain warna warni, telur, daging mentah dan bangkai burung gagak hitam bersepah sehingga ke dalam bilik bos saya. Apakah maksud kerja-kerja sebegini dan bagaimana untuk mengatasinya pada pandangan Dato'?

Tuan Guru Menjawab
Sering berlaku berbagai benda pelik diletakkan di hadapan rumah, kedai, warung, tempat-tempat makan, di pejabat dan sebagainya.
Orang Melayu mempunyai kefahaman menebal adanya kerja halus dilakukan, untuk menyampaikan maksud jahat, tidak puashati dengan seorang ketua ataupun seorang teman sepekerjaan, lalu berfikir untuk menukarkan mereka ke tempat lain atau dengan tujuan tertentu.
Perkara yang disebutkan saudari, memang ada imbas-imbas pekerjaan sihir, tetapi apakah setiap kali kita berjumpa perkara tersebut, hendak dikaitkan dengan sihir, atau mungkin ia suatu perang psikologi?
Mungkin ia bertujuan menakutkan seseorang, atau membuatkan orang yang 'dibuat' itu menarik diri dari jawatannya. Mungkin ianya kerja nakal, gurauan atau perbuatan suka-suka tanpa ada mainan sihir.
Jika diandaikan ia amalan sihir, saya rasa ianya tersasar. Sihir itu ialah perbuatan tersembunyi dan tidak dapat dilihat. Kebiasaannya kerja sihir dilakukan di tempat gelap dan bahan sihir biasanya disembunyikan.
Bahan sihir ditanam atau dimasukkan dalam konkrit, disangkutkan di atas bumbung atau di siling rumah dengan tujuan tiada orang yang dapat melihat.
Ia dilakukan dengan jampi mentera, berhubung dengan makluk halus sebagai perantara untuk menyampaikan maksud jahat mereka. Sihir merupakan suatu perbuatan yang tidak diketahui, tersembunyi dan ianya tiba-tiba berlaku di alam nyata.
Benda yang dapat dilihat dengan mata sebegitu, tentulah bukan sihir. Ianya perbuatan nakal untuk memerangi psikologi orang yang berkenaan.
Saya nasihatkan, janganlah dihebohkan perkara sebegini kerana ia bukan sihir.
Kita perlu mengatasinya dengan menyebarkan ajaran Islam yang sebenar, bahawa kerja-kerja berinsusiasi dengan amalan sihir adalah suatu dosa besar, padah besar yang mengundang kecelakaan dunia sampai kepada akhirat.
Keduanya, mengajak manusia bertanggungjawab atas amalan mereka. Sekiranya amalan jahat dilakukan, hari ini mungkin untuk orang lain, tetapi hal yang sama mungkin akan dilakukan ke atas dirinya pula. Maka kerja seburuk ini hendaklah dihentikan serta merta.
Ketiga, atasilah masalah yang berlaku dalam kehidupan kita secara gentleman dengan tidak membabitkan kerja-kerja yang membawa kepada kekecohan atau buruk sangka sesama rakan sekerja.
Keempat, jadilah panduan, Islam itu sebagai suatu pegangan. Perkara yang melanggar hukum Islam dijauhi, khasnya perkara syirik yang merupakan perkara fitnah dalam masyarakat.
Kelima, fitnah memfitnah mengundang padah. Buruk sangka sama-sama di pejabat mengundang kecelaruan dan menjauhkan kita daripada ketenangan.
Maka oleh kerana itu, kita hendaklah melakukan amalan-amalan yang mendekatkan diri kita dengan Allah SWT supaya dihindarkan kita daripada kecelakaan sihir dan sebagainya. Wallahua'lam.
Amalan selama 40 hari ditolak jika percaya benda ghaib

20 Oktober 2012

PROGRAM RAWATAN PESAKIT DARUSSYIFA' JASIN

Gambar-gambar rawatan pesakit bersama perawat Darussyifa' Jasin.

Untuk makluman pembaca,Pusat Rawatan Islam Darussyifa' Jasin bermula setiap hari Isnin dan Khamis dari jam 7.15 malam hingga 10.30 malam.Program di mulai dengan solat Maghrib berjemaah,bayacaan Yasin,zikir dan doa serta solat Isya berjemaah. Rawatan akan bermula selepas solat Isya dan pesakit digalakkan hadir bermula dengan solat maghrib kerana sesi solat berjemaah,bacaan Yasin dan zikir juga merupakan salah satu kaedah rawatan yang kita amalkan. Semoga usaha yang sedikit ini memberi kesembuhan dengan izin Allah. Amin

 

    

PUSAT RAWATAN DARUSSYIFA' YANG ADA DI MELAKA

Berikut adalah Pusat Rawatan Darussyifa' yang terdapat di negeri Melaka untuk panduan semua pembaca.

       Lokasi                                   Hari                                  Masa

1. Madrasah Arahmah                 Ahad                         8.30 pagi  - 12.00 tengahari
    Solok Gaung
    Air  Molek

2. Taman Maju Jasin                  Isnin dan Khamis        7.30 malam - 10.30 malam


3. Sg Rambai Merlimau               Sabtu                         8.30 pagi - 12.30 tengahari

8 MAKANAN SUNNAH


8 makanan Sunnah yang baik untuk kesihatan: KISMIS, KURMA MADU, KURMA AJWAH, MADU, BUAH TIIN, MINYAK ZAITUN, ZA’FARAN, HABBATUS SAUDA’.

KISMIS adalah satu “gula-gula” asli ciptaan Allah SWT. Ia adalah sejenis buah-buahan kering yang paling berkhasiat di dunia, Ia tidak mengandungi kolestrol atau lemak serta rendah kandungan garam. Ia membekalkan tubuh badan dengan banyak vitamin dan minerals yang penting seperti zat besi, potassium, magnesium, kalsium dan vitamin B1, B3 dan B6.

Kismis mengandungi 70% fruktosa(suatu bentuk gula ringkas yang asli) yang dapat dihadamkan dengan cepat untuk tenaga segera. Ianya sangat sesuai terutama bagi mereka yang menggunakan banyak tenaga untuk berfikir seperti guru dan pelajar.

KURMA/ RUTOB Berdasarkan kajian Prof Madya Aslah Zain, pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra Malaysia (UPM) menyatakan “Dari segi perubatan, amalan memakan kurma setiap hari boleh mengurangkan risiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah”. (Berita Harian, Selasa, 20 Februari, 2001).


Prof Madya Aslah juga berkata, buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang kesihatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga tambahan.

Saidina Ali a.s. meriwayatkan “Barang siapa yang memakan 7 butir tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya”. kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.

Kurma mampu membekal tenaga dengan pantas ke dalam tubuh mereka yang memakannya. Maka dengan itu Allah swt menyuruh Saidatina Maryam memakan buah kurma agar beliau mendapat bekalan tenaga untuk melahirkan Nabi Isa a.s. dan sentiasa bertenaga setelah melahirkan Nabi Isa a.s., kerana kehilangan tenaga dan darah yang banyak.

Kelebihan orang yang banyak berdoa

DARIPADA Anas bin Malik, katanya: Rasulullah SAW bersabda:“Sesiapa yang memohon syurga kepada Allah sebanyak tiga kali, syurga berkata: Ya Allah, masukkanlah dia ke dalam syurga. Dan sesiapa yang meminta perlindungan daripada neraka sebanyak tiga kali, neraka berkata: Ya Allah, selamatkanlah dia daripada neraka.”

Hadis ini sungguh besar kedudukan dan tahapnya, ia menunjukkan limpah kurnia Allah yang besar dan rahmat-Nya yang begitu luas.

Orang yang memohon syurga dan meminta perlindungan daripada neraka ditetapkan syarat iaitu Islam serta benar dalam menghadapkan diri kepada Allah (at-tawajjuh).

Demikianlah, bahawa kejayaan dengan syurga dan keselamatan daripada neraka adalah tujuan yang hendak dicapai orang yang mengerjakan solat, berzakat, berpuasa, menunaikan haji, berzikir mengingati Allah dan berjihad.

Untuk mencapai ke tahap itu mereka terpaksa memejam pandangan, memelihara kemaluan dan perutnya, menjaga lidah serta menahan tangannya daripada melakukan perkara terlarang. Perkara ini berterusan menjadi adat kebiasaan sehingga Allah mengampuni mereka.

Daripada Abu Hurairah, katanya Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah mempunyai malaikat yang sentiasa berkeliaran di jalan mencari ahli zikir, apabila mereka mendapati satu kaum yang berzikir mengingati Allah mereka memanggil temannya lalu mereka pun datang mengelilingi orang yang berzikir dengan membentangkan sayapnya ke langit dunia. Lalu mereka ditanya oleh Tuhannya, sedangkan Tuhan lebih mengetahui dari mereka: Apa yang diucapkan hamba-Ku? Mereka menjawab: Hamba-Mu menyucikan, membesarkan, memuji dan mengagungkan-Mu.

19 Oktober 2012

PUSAT RAWATAN DARUSSYIFA'JASIN TERUS MENDAPAT SAMBUTAN



Pusat Rawatan Islam Darussyifa' Jasin adalah sebuah pusat rawatan yang bernaung di bawah Darussyifa' Pusat. Ia terletak di Taman Maju bertempat di tingkat satu belakang Klinik Zanawati berhampiran dengan stesen minyak Shell.

Semenjak dibuka kira-kira 5 bulan lalu hampir 600 orang telah mendapatkan rawatan di pusat itu. Ini menunjukkan bahawa rawatan alternatif yang diwujudkan oleh Darussyifa' mendapat sambutan masyarakat setempat.Dipusat rawatan ini kita ada 24 orang perawat yang ditugaskan secara bergilir dengan 3 kumpulan perawat yang bertugas pada setiap hari Isnin dan Khamis bermula 7.30 malam hinggalah jam 10.30 malam.Sebelum rawatan,majlis bacaan Yasin dan zikir bersama perawat dan pesakit bermula selepas solat Maghrib. Oleh yang demikian pesakit digalakkan datang awal kerana bacaan Yasin dan zikir juga merupakan salah satu kaedah merawat.

Bagi mereka yang ingin memagar bangunan kedai,rumah,sekolah dan sebagainya daripada gangguan makhluk halus,anda boleh menghubungi koordinator Darussyifa' Jasin iaitu Ustaz Yuslee b. Hj Yusof(lihat no tel sebelah kiri web) yang mengatur semua program luar.

Anda yang ingin mendapatkan rawatan digalakkan hadir di pusat rawatan kami seperti alamat yang tertera .Pihak kami akan sentiasa  memberikan perkhidmatan yang sewajarnya.

Zikir ubat penyakit hati


SABDA Rasulullah SAW: “Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik daging itu, maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak daging itu, maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Diri manusia terbahagi kepada dua iaitu fizikal dan spiritual. Spiritual termasuk akal, nafsu, perasaan dan yang paling utama ialah hati kerana tindakan, perbuatan, perilaku dan sikap seseorang dipengaruhi olehnya.

Sifat hati pula terbahagi empat iaitu kebuasan, kebinatangan, kesyaitanan dan ketuhanan. Tiga sifat pertama terbabit pula bukan mudah untuk dibuang, malah akibat daripada itu ramai umat Islam kecundang hingga akhirnya melakukan dosa besar.

Manakala sifat terakhir iaitu ketuhanan saja yang akhirnya mampu membawa kita ke jalan benar dan diredai Allah SWT, tetapi bukan mudah melakukannya kerana hanya yang benar-benar mahu berubah mampu melaksanakannya.

Secara umumnya, untuk membersihkan hati yang kotor, kita hendaklah membiasakan diri dengan berzikir, bertasbih dan bertahmid kepada Allah SWT.

Hati juga boleh diubati dengan mengamalkan beberapa perkara iaitu membaca al-Quran dan memahami serta mentadabbur maksudnya, meningkatkan amalan solat sunat pada waktu malam dan banyakkan menangis bertaubat kepada Allah SWT, berkawan dengan orang soleh juga alim ulama.

Selain itu, amalan lain ialah membiasakan diri dengan berpuasa sunat, kerap berzikir waktu siang atau malam serta sentiasa mengingati mati.

Penyakit paling berbahaya bagi hati ialah menyekutukan Allah SWT dengan yang lain, mendustakan kebenaran, hasad dengki terhadap sesama manusia, benci, dendam, bongkak, sombong, angkuh dan pelbagai lagi.

Lawan daripada menyucikan atau membersihkan hati ialah mengotorinya. Seseorang yang beriman hendaklah selalu mengutamakan kebersihan luaran juga dalaman diri kerana kekotoran akan membuka segala pintu kejahatan.

Contoh bukti kekotoran jiwa ialah perbuatan kaum Thamud yang tidak mengutamakan nilai-nilai budi dan kesopanan, meminum arak, malah melakukan zina secara terang-terangan.

Renungi firman Allah SWT dalam Surah al-A’raaf, ayat 179: “Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati tetapi tidak mahu memahami dengannya ayat-ayat Allah.
“Dan yang mempunyai mata tetapi tidak mahu melihat dengannya bukti keesaan Allah dan yang mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar dengannya ajaran dan nasihat, mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi, mereka itulah orang-orang yang lalai.”

29 September 2012

Biodata Lengkap Tentang IBLIS - sebagai panduan semua


Nama sebenar : IZAZIL.
Nama glamour : IBLIS, hantu,syaitan,pelesit,jembalang,langsui dll
Kelahiran : Bermula dari keengganannya sujud kepada Nabi Adam a.s
Status diri : Fasik kelas pertama
Agama : Kufur
Tempat Tinggal : Di hati-hati mereka yang lalai
Alamat Tetap : Neraka jahanam
Kawasan : Di Setiap penjuru yang di dalamnya tiada usaha lansung untuk mengingati Allah
Arah perjalanan : Tiada haluan dan bengkang bengkok
Isteri : Setiap wanita yang tidak menutup aurat, tidak mentaati Allah,Rasul dan suaminya
Kaum kerabat : Semua golongan yang menentang dan memusuhi Allah

24 September 2012

MERAWAT SANTAU

Pada hari ahad lepas,23.09.2012,kuliah pelajar Darussyifa' disolok Gaung ialah berkaitan dengan cara-cara merawat pesakit yang terkena santau.Kuliah tersebut di sampaikan oleh Ustaz Mokhtar.Ustaz seorang yang berpengetahuan luas berkaitan dengan santau.


Ustaz Sedang menyediakan peralatan
Ahli Darussyifa menjadi model pesakit
Ustaz menunjukkan kedudukan yang betul
Ustaz menunjukkan cara merawat pesakit


Kuliah hari tersebut diadakan secara teori dan praktikal.Banyak ilmu berkaitan santau dan cara-cara merawat santau dapat dipelajari oleh pelajar-pelajar.














18 September 2012

AZAN YANG MENGASYIKKAN



Akmal Maulana adalah seorang pelajar dari kota Kendari Sulawesi Tenggara Indonesia. Pernah belajar di Pesantren Riyadhatul Mujahidin Gontor 7 Sulawesi Tenggara. Masih banyak Adzannya yang belum bisa ter-upload. Semoga suara ini bisa menginspirasi jutaan umat islam di dunia.......

17 September 2012

MESYUARA AJK DARUSSYIFA' MELAKA

MAKLUMAN MESYUARAT PENYELARASAN

1. Konvokesyen kali ke 3
2. Persediaan mesyuara agung kali ke 3

Tarikh   :  19.09.2012 (Rabu)
Masa    :  9.30 malam
Tempat :  Madrasah Arrahmah,Solok Gaung Air Molek Melaka.

Semua AJK diminta hadir - kehadiran diwajibkan.

SUBHANALLAH, HIKMAH WUDUK DISEBALIK SAINS


Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai siku, dan sapulah kepalamu dan (basuhlah) kakimu sampai dengan mata kaki. QS.Al-Ma 'idah [5]: 6Sesungguhnya Allah tidak menerima solat di antara kamu apabila berhadas sampai kamu berwuduk lebih dahulu. (HR. At-Tirmizi)

Subhanallah, sungguh wuduk adalah ajaran syariat yang benar-benar mempunyai hikmah terhadap kesihatan, tahukah saudaraku, menurut Prof. Dr. Plinus (Bacteriolog), terdapat kuman penyakit yang jumlahnya mencapai lebih kurang 40 bilion (40 diikuti angka sifar sebanyak 9) pada air bekas cuci mulut bekas kumuran. seperti: baksil vibrio, spiril, coccus, dan diantaranya terdiri dari penyakit: diploccus, steptococcus, staphyo coccus, protozoa, spirochaeta, dan virus. dikatakan juga oleh beliau bahawa banyak penyakit yang boleh sampai selaput lendir hidung dan mulut, seperti: selsema atau selsema, Agina, Bronchitis, dypteria, tubercolose, tussisconsulviva, batuk rejang (pertussis), influenza, pneomonia (radang paru-paru), penyakit- penyakit, virus dan bakteria di atas dapat ditanggal dengan wuduk, Subhanallah, dengan wuduk kita berjaya menanggal ribuan bahkan jutaan penyakit.

Sesungguhnya Nabi Muhammad bersabda: "Sesungguhnya umatku akan muncul pada hari kiamat dengan wajah gemilang dan kedua anggota (tangan dan kaki) yang bercahaya disebabkan bekas wudhu '. Barangsiapa di antara kamu yang sanggup memanjangkan cahayanya, maka lakukanla. (HR. Muslim)

Dalam hadis dan Qur'an banyak ditekankan pentingnya wuduk, dan tahukah saudaraku, bahawa wuduk juga boleh menjadi terapi Kanser Kulit. telah banyak kajian tentang penyebab atau faktor kanser kulit, dan banyak kajian telah membuktikan salah satu faktornya adalah terlalu banyaknya kulit menyerap bahan kimia. Salah satu cara yang selamat untuk mencegah kanser kulit adalah dengan cara menghilangkan zat kimia pada kulit kita. Wuduk adalah jalan keluarnya, kerana pada ketika kita berwudhu ', kita mencuci kulit kita berulang-ulang. apalagi untuk seorang muslim, wudhu 'minimal 5 kali sehari masing-masing sebelum solat fardhu. Pembersihan pada saat kita berwuduk ini dapat meminimumkan bahan kimia yang terdapat pada kulit kita

13 September 2012

PROGRAM MEMAGAR DI MAAHAD TAHFIZ CENDERAH


Team Darussyifa Jasin telah menunaikan tanggungjawab memagar Maahd Tahfiz Cenderah Jasin Melaka pada malam tadi 12 September 2012. Program tersebut dijalankan setelah 16 orang pelajar di sekolah berkenaan patah sejak Januari 2012 yang lalu akibat gangguan.t 


09 September 2012

PINTU MASUK KE DALAM HATI ANAK ADAM ADA 3

Pintu masuk bagi syaitan ke dalam Hati anak Adam itu ada Tiga. 
Syaitan tidak akan masuk padamu melainkan dengan 3 pintu ini.
Sekiranya ketiga-tiga pintu ini ditutup,maka tiadalah bagi syaitan pintu untuk masuk padamu.

1. Pintu Syahwat (Nafsu). 
Ubat dan cara mengatasinya adalah dengan mentarbiyah/mendidik nafsu.
Mendidik nafsu itu caranya adalah dengan mengingkari dan menyanggah kehendaknya.

2. Pintu Kelalaian (Ghaflah).
Ubat dan cara mengatasinya adalah dengan Berzikir.
Barangsiapa yang Berzikir mengingati Allah dia akan sentiasa berada dalam benteng yang kukuh.

3. Pintu Kejahilan.
Ubat dan cara mengatasinya adalah dengan Ilmu.

[Ini adalah petikan dari Pengajian Syarah Soheh Al-Bukhari oleh Fadhilatus Syaikh Yusri Rusydi As-Sayyid Jabr Al-Hasani.
Fadhilatus Syaikh menamakan nasihat ini dengan "Petikan dari Al-Yusriyat"]

ZIKIR ITU PENGUBAT HATI


SABDA Rasulullah SAW: “Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik daging itu, maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak daging itu, maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Diri manusia terbahagi kepada dua iaitu fizikal dan spiritual. Spiritual termasuk akal, nafsu, perasaan dan yang paling utama ialah hati kerana tindakan, perbuatan, perilaku dan sikap seseorang dipengaruhi olehnya.

Sifat hati pula terbahagi empat iaitu kebuasan, kebinatangan, kesyaitanan dan ketuhanan. Tiga sifat pertama terbabit pula bukan mudah untuk dibuang, malah akibat daripada itu ramai umat Islam kecundang hingga akhirnya melakukan dosa besar.

Manakala sifat terakhir iaitu ketuhanan saja yang akhirnya mampu membawa kita ke jalan benar dan diredai Allah SWT, tetapi bukan mudah melakukannya kerana hanya yang benar-benar mahu berubah mampu melaksanakannya.

Secara umumnya, untuk membersihkan hati yang kotor, kita hendaklah membiasakan diri dengan berzikir, bertasbih dan bertahmid kepada Allah SWT.

Hati juga boleh diubati dengan mengamalkan beberapa perkara iaitu membaca al-Quran dan memahami serta mentadabbur maksudnya, meningkatkan amalan solat sunat pada waktu malam dan banyakkan menangis bertaubat kepada Allah SWT, berkawan dengan orang soleh juga alim ulama.

Selain itu, amalan lain ialah membiasakan diri dengan berpuasa sunat, kerap berzikir waktu siang atau malam serta sentiasa mengingati mati.

Penyakit paling berbahaya bagi hati ialah menyekutukan Allah SWT dengan yang lain, mendustakan kebenaran, hasad dengki terhadap sesama manusia, benci, dendam, bongkak, sombong, angkuh dan pelbagai lagi.

Lawan daripada menyucikan atau membersihkan hati ialah mengotorinya. Seseorang yang beriman hendaklah selalu mengutamakan kebersihan luaran juga dalaman diri kerana kekotoran akan membuka segala pintu kejahatan.

Contoh bukti kekotoran jiwa ialah perbuatan kaum Thamud yang tidak mengutamakan nilai-nilai budi dan kesopanan, meminum arak, malah melakukan zina secara terang-terangan.

Renungi firman Allah SWT dalam Surah al-A’raaf, ayat 179: “Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati tetapi tidak mahu memahami dengannya ayat-ayat Allah.
“Dan yang mempunyai mata tetapi tidak mahu melihat dengannya bukti keesaan Allah dan yang mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar dengannya ajaran dan nasihat, mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi, mereka itulah orang-orang yang lalai.”

SAKIT ITU SATU NIKMAT

Kadangkala dalam perjalanan kehidupan ini, manusia jatuh sakit.
Allah ujinya dengan kesakitan.
Kadangkala manusia hanya tidak perasan,
Allah sedang memberikan kepadaNya titik perhentian untuk bermuhasabah.
Sungguh sebenarnya, sakit itu nikmat.Bila sakit orang datang berjumpa doktor atau ke Pusat Rawatan Darussyifa'. Doktor kata tak ada apa-apa dan perawat Darussyifa' pun rawatlah seadanya.Kadangkala sakit fizikal dan kadangkala sakit disebabkan gangguan.

Nikmat Peringatan
Kita perlu sedar bahawa kita adalah manusia. Dinamakan manusia kerana fitrah manusia adalah pelupa. Ada antara kita berilmu luas, ada pula antara kita harta melaut, ada pula kita kebolehan tak tertanding, dan 1001 nikmat lagi. Tetapi dengan sakit, semuanya itu seakan tidak berguna langsung. Yang kita mahu adalah sihat.

Ketika itu kita akan tersedar. Kalau ilmu, harta, kebolehan dan kebanyakan nikmat material lain kadangkala boleh menjauhkan kita daripada Allah SWT apabila disertai bongkak, angkuh, riya’ dan sebagainya, sakit membuatkan kita beringat.

Kadangkala kita akan terfikir, apakah yang telah kita lakukan atas tubuh kita yang sihat sebelum ini? Kadangkala kita akan teringat, perbuatan-perbuatan kita yang tidak sepatutnya kita buat semasa kita sihat.

Ada pepatah berkata:
Hanya orang yang miskin tahu nikmat kekayaan, hanya orang sakit tahu nikmat kesihatan, dan hanya orang mati tahu nikmat kehidupan

Sakit, mampu menjadikan kita beringat. Seakan-akan bila kita sakit, Allah SWT berbisik kepada kita:
Sesungguhnya Aku mampu menarik nikmatKu bila-bila masa sahaja

10 September 2012 - Rawatan kumpulan 2


Sahabat-sahabat Kumpulan 1 harap laksanakan tugas pada Isnin ini- Sila datang awal

Kumpulan 1
 (Sep 10,13,27) (Okt 4,18,29) (Nov 1,15,29)(DIS 3,13,24)
Ust kamalruzaman(K) Hj Shamsudin Ali, Ust Zainurin,Hj Nordin,Ust Nazri Zainal,Ust Rahmat Minhat,Ust Raihan ,ust Faizul Fakri)

30 Ogos 2012

KENAPA JIN SUKA MASUK KE DALAM BADAN MANUSIA


Jin sebenarnya suka memikat manusia, terutama wanita yang suka bersolek dan gemar berpakaian mendedah aurat,” katanya ketika membentangkan kertas kerja berkaitan peranan jin di Masjid Kota Damansara, Petaling Jaya, baru-baru ini.

Menurut Ustaz Dasuki lagi, jin tidak akan datang mengacau seseorang itu melainkan ia sudah terpikat.

“Bila sudah berkenan, jin akan berusaha memasuki tubuh orang yang dia suka dan terus bersarang di dalamnya,?tambahnya.

Lazimnya, kata beliau, jin memilih manusia yang lemah semangat dan tidak mempunyai pendinding diri untuk dipikat.

“Manusia yang sudah lupa Allah dan menjauhi Al Quran tidak lagi mempunyai pendinding diri dan sebab itu mudah dipengaruhi jin,” tambahnya.Menurut Ustaz Dasuki lagi, jin menyusup masuk ke dalam tubuh manusia dengan berbagai cara, antaranya diminta manusia sendiri sama ada sedar atau tidak. Lebih malang lagi, katanya, manusia sendiri menggunakan khidmat jin sebagai khadamnya untuk melakukan pengkhianatan kepada orang lain.

Ustaz Dasuki menyatakan 18 sebab jin merasuk manusia, iaitu:

1. Apabila manusia meringankan solat dan tidak mentaati perintah Allah.
2. Terdapat alat muzik atau alat melalaikan didalam rumah
3. Meninggikan suara dalam bilik air
4. Menangis dan merintih sebelum tidur
5. Membuang air panas ke dalam bilik air
6. Melompat tinggi tanpa membaca Bismillah
7. Memasuki tempat gelap yang ditinggalkan
8. Perasaan terlalu takut dan terlampau gembira, seperti ketawa berlebihan
9. Selalu bertengkar suami isteri
10. Terlampau marah
11. Mengikut hawa nafsu
12. Terdapat gambar lukisan manusia dan anjing di dalam rumah
13. Terdapat lambang salib pada lantai, sejadah atau langsir
14. Menghadiri majlis yang melekakan tanpa menyebut kalimah Allah
15. Perempuan suka bersolek
16. Berlaku sihir perjanjian di antara jin dan tukang sihir
17. Jin jatuh cinta pada manusia
18. Suka membaca buku cerita hantu dan buku berunsur sihir.

Beliau juga memberikan beberapa tanda manusia dirasuk jin, antaranya sukar tidur malam, hati berdebar-debar terutama pada waktu senja atau perasaan resah tidak menentu.Mimpi berulang mengenai perkara yang menakutkan seperti melihat anjing hitam, kucing, ular, manusia pelik, dibawa ke kubur atau diusung ke tempat mengerikan juga dikaitkan dengan gangguan jin.Selesema berpanjangan juga dikaitkan dengan gangguan makhluk halus selain malas berzikir dan solat, katanya.Selain itu, manusia dirasuk jin merasa sakit pada sesetengah anggotanya tapi sukar dikesan oleh doktor.

26 Ogos 2012

KESAH IBLIS BERJUMPA DENGAN NABI


Ketika kami sedang bersama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Anshar, tiba - tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah:"Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan memerlukanku. "Rasulullah bersabda : "Tahukah kalian siapa yang memanggil?"Kami menjawab : "Allah dan rasulNya yang lebih tahu."Beliau melanjutkan, "Itu iblis, laknat Allah bersamanya.

Umar bin Khattab berkata: "Izinkan aku membunuhnya wahai Rasulullah"

Nabi menahannya :" Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahwa Allah memberinya kesempatan hingga hari kiamat? Lebih baik bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan untuk ini, fahamilah apa yang hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik."

Ibnu Abbas RA berkata: Pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang tua yang cacat satu matanya. Di janggutnya terdapat 7 helai rambut seperti rambut kuda, taringnya terlihat seperti taring babi, bibirnya seperti bibir sapi..

Iblis berkata: "Salam untukmu Muhammad.... Salam untukmu para hadirin..."

Rasulullah SAW lalu menjawab : "Salam hanya milik Allah SWT, sebagai mahluk terlaknat, apa keperluanmu? "

Iblis menjawab : "Wahai Muhammad, aku datang ke sini bukan atas kemahuanku, namun kerana terpaksa."

"Siapa yang memaksamu? "

"Seorang malaikat utusan Allah mendatangiku dan berkata: