Asal-usul Kejadian Jin, Iblis Dan Syaitan
Mungkin ada di antara kita masih
lagi keliru dengan perbezaan di antara iblis, syaitan dan jin. Walhal para
ulama’ sendiri berbincang panjang tentang perbezaan yang wujud di antara iblis,
syaitan dan jin. Kita boleh merujuk perbincangan tersebut dalam kita tafsir
al-Tabari, al-Qurtubi dan lain-lain. Namun, secara ringkasnya boleh dinyatakan
bahawa jin merupakan makhluk Allah yang diberi tanggunjawab memperhambakan diri
kepada Allah seumpama manusia.
Firman Allah dalam surah al-Zariyat ayat 56 bermaksud:
Firman Allah dalam surah al-Zariyat ayat 56 bermaksud:
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia
melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu."
Jin
Justeru, jin adalah seumpama manusia
dari sudut keimanan dan kekufuran. Oleh itu, terdapat dalam kalangan jin
golongan yang Islam, soleh, kafir, fasik, munafik dan sebagainya.
Firman Allah dalam surah al-Jinn ayat 11 bermaksud:
Firman Allah dalam surah al-Jinn ayat 11 bermaksud:
"Dan sesungguhnya di antara
kami (jin) ada orang-orang yang soleh dan di antara kami ada yang tidak
demikian halnya. Adalah kami menempuh jalan yang berbeza-beza. Jin merupakan
makhluk Allah yang diciptakan daripada api."
Firman Allah dalam surah al-Hijr
ayat 27 bermaksud:
"Dan kami telah menciptakan jin
sebelum (Adam) dari api yang sangat panas.”
Iblis
Manakala iblis pula ialah makhluk
Allah yang derhaka dari kalangan jin. Al-Quran telah menyatakan dengan jelas
bahawa Iblis adalah daripada jenis jin.
Firman Allah SWT dalam surah al-Kahf ayat 50, bermaksud:
Firman Allah SWT dalam surah al-Kahf ayat 50, bermaksud:
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika
Kami berfirman kepada malaikat: “Sujudlah kamu kepada Adam”; lalu mereka sujud
melainkan Iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka
terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan Iblis dan
keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain
daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amat buruklah Iblis itu
sebagai pengganti bagi orang-orang yang zalim.
Syaitan
Manakala syaitan pula adalah
golongan yang engkar dari kalangan jin dan manusia. Firman Allah SWT dalam
surah al-An`am ayat 112 bermaksud:
Dan demikianlah Kami jadikan bagi
tiap-tiap Nabi itu musuh dari syaitan-syaitan manusia dan jin, setengahnya
membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah
susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki,
tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang
mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu.
Menurut al-Raghib al-Asfahani dalam Mufradat Alfaz al-Quran, perkataan syaitan bermaksud ‘menjauhkan’. Oleh itu, syaitan terdiri daripada golongan jin dan manusia yang cuba menjauhkan serta menyesatkan hamba Allah daripada memperhambakan diri kepada-Nya dengan digunakan pelbagai cara dan tipu daya. Syaitan dalam kalangan jin ialah anak cucu kepada iblis, dan mereka sentiasa berusaha untuk menyesatkan manusia. Boleh dikatakan bahawa syaitan anak cucu iblis ini merupakan golongan ‘mafia’ yang engkar dan sesat serta berusaha untuk menyesatkan orang lain. Syaitan berusaha melakukan ‘peperangan’ dengan anak cucu Adam sebagai balas dendam atas pengusiran nenek moyang mereka iblis dari syurga ekoran keengganan untuk sujud pada nabi Adam.
Firman Allah dalam surah al-A`raf ayat 16-17 bermaksud:
Iblis berkata: “Oleh kerana Engkau
(Wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan
mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu Yang lurus;
“Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka,
dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati
kebanyakan mereka bersyukur”.
Menurut Ibn Qayyim maksud “jalan
yang lurus” di dalam ayat di atas ialah Islam ialah jalan yang membawa kepada
Allah SWT. Ini bersesuaian dengan hadith yang bermaksud: Sesungguhnya syaitan
akan menghalang anak Adam pada semua jalan.
Ibn Qayyim menyatakan lagi:
Ibn Qayyim menyatakan lagi:
“Jalan yang dilalui oleh manusia
hanya empat; kanan, kiri, depan atau belakang. Mana-mana jalan yang dilalui,
syaitan sentiasa menunggunya. Jika dia melalui jalan itu untuk melakukan
ketaatan, syaitan akan menghalangnya dan melambat-lambatkannya. Jika dia
melalui jalan itu untuk melakukan maksiat, syaitan akan mengalu-alukan dan
membantunya. Kalau perlu untuk masuk dari bawah (demi menyesatkan manusia),
syaitan pun akan melakukannya“.
Jelaslah bahawa posisi depan dan belakang yang dinyatakan itu memberi gambaran bahawa syaitan akan berusaha untuk menghasut manusia melakukan kejahatan dan menghalang manusia daripada melakukan kebaikan dari segenap penjuru yang ada pada manusia. Bahkan di dalam ayat al-Quran al-Karim yang lain menggambarkan bahawa syaitan akan memerangi habis-habisan untuk menyesatkan manusia dengan menggunakan keupayaan yang ada padanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan