MAKLUMAN

INFAK/ WAKAF BANGUNAN DARUSSYIFA' JASIN

Infakkan sebahagian daripada harta anda untuk diwakafkan kepada pembelian bangunan Darussyifa' Jasin sebanyak 3000 kaki persegi dengan harga RM50.00 sekaki persegi.

Hubungi bendahari Ustaz Azrul di talian 0104252580 atau akaun
Bank Islam 04-033-02-027914-3

09 Februari 2013

KAEDAH MEMAGAR RUMAH BARU DAN LAMA



1. Azan - Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.


2. Membaca surah Al-Baqarah - Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."


3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran - Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (hadis riwayat Al-Baihaqi)


4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas - Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya 7 malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.


5. Pagar Rumah Secara Islam - Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan di sisi Islam.


Bagaimana pun ada cara yang dibolehkan dan digalakkan mengikut ajaran Islam.
Caranya ialah dengan 'memagar rumah' dengan cara membaca Yasin  dan zikir pada air lada hitam dan garam. Air direnjis dalam rumah bermula pintu depan (lawan jam sambil membaca ayat Kursi ) bergitu juga dengan garam dan lada hitam di rejam keliling rumah  seperti kaedah renjisan air Yasin. 

 Biasanya urusan memagar rumah ,kilang ,kedai,restoran dan apa sahaja premis samada baru atau lama dilakukan sendiri oleh ahli-ahli Darussyifa'. Memagar juga bukan kerana rumah itu baru diduki,malah rumah-rumah lama diduduki atau tidak yang terdapat gangguan juga dipagar dengan kaedah yang disebutkan.

Sekiranya pembaca menghadapi masalah gangguan makhluk halus samada pada rumah atau diri sendiri mahupun keluarga,hubungilah perawat-perawat Darussyifa' di mana sahaja di Malaysia ini. Sekiranya anda berada di Jasin atau Melaka ,sila hubungi  nama-nama yang terdapat  di blog Team Darussyifa Jasin ini khususnya kepada ketua perawat Ust Yusle b. Hj Yusof di talian 012-3574294. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan